Sydney & Bewustwording - Reisverslag uit Sydney, Australië van Jacqueline & Michel - WaarBenJij.nu Sydney & Bewustwording - Reisverslag uit Sydney, Australië van Jacqueline & Michel - WaarBenJij.nu

Sydney & Bewustwording

Door: mi

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline & Michel

28 Augustus 2017 | Australië, Sydney

Sydney

We zijn sinds afgelopen dinsdag in de wereldstad Sydney en het is geweldig. We hebben een appartement op Balmain East - een wijkje met uitzicht op de Harbour Bridge, naast het Sydney Opera House hét iconische beeld van de stad - waar we met de ferry vanaf de Circular Quay in 10 minuten naar toe varen.

We zitten dus hartje downtown en tegelijk bevinden we ons in een dorp. 52B Darling Street (doet me steeds denken aan captain Darling in Blackadder, wat een geweldige vondst en onvoorstelbaar leuk, kijk maar eens…), een Engels dorp welteverstaan. Met allemaal lage Victoriaans achtige vrijstaande huizen, een klein tuintje met veranda of een balkon aan de voorkant, heel veel van rond 1900 en een soort romantisch tuttig.

Sydney ligt aan een soort fjord met rondom het historische centrum - nu de skyline met honderden skyscrapers - allemaal schiereilandjes, die stuk voor stuk hoger liggen dan de binnenstad en daardoor heb je, waar je je ook bevindt, voortdurend fantastisch uitzicht op het water en het moderne centrum als panorama. Die combi van het dorpse met die skyline op de achtergrond, ongeëvenaard.

Waar we eerst nog enige vooroordelen hadden ten aanzien van de Australische hartelijkheid - howareyougoing, noworries, heymate, cheersmate, higuys - waren die binnen de kortste keren als sneeuw voor de zon verdwenen omdat het echt heel hartelijk en aardig bedoeld blijkt te zijn. De dame achter de kassa - alsof we haar beste vrienden waren en we werden na het afrekenen letterlijk uitgezwaaid, maar echt heel aardig en oprecht. Maar overal, zo voorkomend en beleefd, al heel snel een veilig en vrij gevoel, best lekker. Een hippe en dynamische stad, geweldige winkeltjes en markten, buschauffeurs die alsnog de deur open doen of bij de ferries waar opnieuw de loopplank wordt uitgeschoven omdat er nog passagiers aan komen rennen, echt wel eens anders meegemaakt.

En dan nog het Sydney Opera House. Een must see, een architectonische icoon. Gelukt om kaartjes voor een uitvoering in de grote zaal te bemachtigen dus een totale binnen- en buitenervaring. Als je door de haven vaart veel kleiner dan gedacht, als je er naast staat veel groter en indrukwekkender, veel beton en glas, de akoestiek geweldig. Uitvoeringen van o.a. Mendelssohn en de Negende van Dvorak - een prachtige belevenis.

En boven alles, wat een multiculturele stad. West meets South East Asia. Alles door elkaar, veel meer Vietnamezen, Chinezen, Japanners, Koreanen, Indiërs, Maleisiërs, et cetera, dan gedacht. Overal het lekkerste drinken en eten van de hele wereld, honderden onovertroffen koffiebarretjes, alles super hip en relaxed, onvoorstelbare hoeveelheden eettentjes, bijna alles organic en healty, foodmarkets zoals wij die op die manier in Nederland nog weinig kennen maar die er hopelijk wel meer gaan komen.

Nog een nachtje slapen en dan kunnen we onze campervan gaan ophalen. Tot die tijd nog even de geneugten van het stadse leven, je leeft maar één keer.

X jami

P.S.

Bewustwording

Door de reis te maken die we nu maken zijn we ons bewust geworden van een aantal zaken waar we voorheen niet stil bij hebben gestaan. Dat we de nieuwe wijnlanden bereizen wisten we wel. Was het ons niet om te doen maar we vinden het ook niet zo erg.

Maar, naar ons langzaam duidelijk is geworden, blijkt dat de naam van onze blog - jami gaat rond - niet alleen te slaat op onze tocht rondom de aarde maar misschien wel veel meer als ronde om de Zuidpool. Zuid Afrika, Tasmanië en Patagonië (Chili) liggen alledrie met hun meest zuidelijke punt rondom Antarctica en we gaan op alle drie deze plekken die puntjes bezoeken. Kaap de Goede Hoop hebben we al gehad, hopelijk de South Cape op Tasmanië en in december Ushuaia op het uiterste puntje van Vuurland in Chili. Rond Antarctica dus, een bijzonder idee.

Waar we ook niet bij stil hebben gestaan: aan deze kant van de wereld is een huis met tuin op het noorden een pré. Net als bij ons komt ook hier de zon op in het oosten en gaat ze onder in het westen. Maar overdag staat ze hier niet in het zuiden maar in het noorden. We zijn zo gewend aan ons eigen perspectief dat het bijna ongemakkelijk voelt om tot de ontdekking te komen dat het aan de andere kant van de wereld wel eens anders zou kunnen zijn. En naar blijkt, ook echt zo is. De zon staat om twaalf uur in het noorden. Zo is het en niet anders, althans, hier.

• 28 Augustus 2017 - 13:10

Liesbeth:

Ha globetrotters! Omdat ik in de vakantie niet mijn werkmail heb gecheckt om zodoende tot volledige ontspanning te geraken, reageer ik nu pas. Wat hebben jullie het fijn! En wat is ons uitzicht ook mooi maar magertjes afstekend bij jullie foto's. En wat heerlijk dat jullie per ongeluk in de wereld van de nieuwe wijnen terecht zijn gekomen!

Ik wil nog altijd een keer het Zuiderkruis zien, alleen al om de naam. En ja: alles is betrekkelijk, ook de stand van de zon.

Hier business as usual, dus je mist eigenlijk niets Jacq. Behalve natuurlijk het gegniffel om de functiebeschrijving van Hans Kaspersen in de Volkskrant, maar hoorde dat je er al op had gereageerd :)

Geniet daar aan de onderkant van de aarde ( vanuit mijn point of view ) en lees graag je verdere verslagen

grt!

Liesbeth

• 28 Augustus 2017 - 19:12

TON HEGGELMAN:

HOE KUN JE HET LEVEN WEER AAN NA DIT FESTIJN IN ONS MOOIE " KIKKERLANDJE " ?

• 29 Augustus 2017 - 04:54

Dientje:

Hi Jacq!
    Leuk dit om te lezen, wat een heerlijk wijkje. Volgens mij heb ik vanuit Balmain het NYE voorwerk eens gezien. Ik zal het mij ook herinneren voor wanneer Jossie komt, leuk om daar weer eens rond te lopen.

Prachtig uitzicht! Hoop dat het een mooie voorstelling was.

Ook nog de ferry naar Manly genomen?

Groetjes/Cheers,
    Dientje

• 29 Augustus 2017 - 09:36

Cosiene:

Leuk verslag! Sydney fantatische stad zo te lezen. Heerlijke avonturen. Grappige ervaring met die zon. Toen ik in Ierland was vond ik het ook ongehoord dat de zon uit de zee oprees. In Zandvoort gaat hij er juist in.

• 29 Augustus 2017 - 10:04

Gerrit Van Dongen:

Hi 'Jami"

leuk leuk leuk,
    Wij willen volgend jaar een campertochtje maken.
    Brisbane -Cairns denk ik nu??
    Nemen we dan zo/n 4 weken voor.

Wil graag van jullie ervaringen leren

have fun!!
    gr
    Gerrit

• 29 Augustus 2017 - 15:28

Flip:

Echt iets voor jou Jacqueline: de zon in het noorden (alles andersom dus)

• 29 Augustus 2017 - 16:33

Angelien Karsten:

Ha Jami,
    Wat een mooie reisverhalen schrijven jullie. Leuk en informatief. Ik geniet met volle tuigen. Kijk alweer uit naar het volgende verhaal. Angelien

• 30 Augustus 2017 - 19:05

Hans En Jos.:

Wat fantastisch dat jullie er zo mooi over kunnen schrijven . Het grappige is ook dat wij onze reizen naar deze oorden weer helemaal opnieuw beleven door jullie observaties. Heel aangenaam.en vergeet vooral niet een bezoek te brengen aan museum Art Gallery New South Wales , Bondy Beach of Billich Gallery . Jullie zijn nu nog in Sydney als het goed is. Veelplezier verder! Gr Hans en Jos.